fredag 22. januar 2010

Ingen premie uten smerte!


Dette er min første blogg. Jeg tenker å være på "luften" i hovedsak hver fredag, og dele refleksjoner jeg har med den potensielle leser. Tema for denne blogg er som tittelen sier: Det er ingen premie, ingen gevinst uten forutgående smerte. Da holder jeg utenfor lottogevinster og desslike, og materielle verdier oppnådd f.eks. gjennom arv. Så er jeg rimelig sikker på at den observante leser vil være enig med meg i at ingen idrettsutøver av noe slag går til topps på premielisten uten hard trening. Det er mange av oss nordmenn som for tiden gleder oss over og med Marit Bjørgens toppresultater. Det ligger utallige treningstimer bak de gode resultater; mange smertefulle treningsøkter på grensen av det tålbare. Og så er det vel slik i alle livets sammenhenger at det ikke blir unike resultater uten unik trening. Bak Ole Einar Bjørndalen's og Bjørn Dæhlies worldcup seire ligger det smertefulle treningsøkter, men når ønsket om gevinst på øverste hylle er stor nok, er villigheten til- og forståelsen for den smertefulle vei dit blitt en tilstand. Da tåler vi smerten! Sannsynligvis går det an å like den litt også?

Så er det slik i jobbsammenheng også, slik jeg har erfart det gjennom et ganske langt jobbliv. Jeg har ofte opplevd at jeg ikke har fungert så godt med en kollega som jeg skulle ønsket. Da ligger det i kortene at vi ikke er gode nok sammen. Det er mitt ansvar å være god med min kollega. Da må jeg undersøke med min kollega om det er noe med min atferd som har negativ effekt på kollegaen, så jeg kan finne veien til hva som skaper det gode samspill. Gevinsten jeg ønsker er det gode samspill, så vi i sammen når viktige mål. Smerten er å ta meg selv i nakken og ta initiativet til den nødvendige samtalen. Det er pussig hvor ofte det kan dukke opp en god unnskyldning for å utsette og ta initiativet til den nødvendige samtalen. Det er å ta initiativet som er vanskelig. Ikke selve samtalen, er min erfaring. Jeg er blitt bedre på dette nå, og jeg bistår og utfordrer egne kolleger til å gjøre det sammen. Når mange får dette til, stadig bedre, ved å ta innover seg eget hovedansvar for forholdet til kollegaen, blir arbeidsgleden større og de økonomiske resutater bedre.

Ha en fortrinnelig helg med gode treningsøkter!


3 kommentarer:

  1. Hei du.
    Så spennende at du gjør dette. Det synes jeg er skikkelig friskt!! Hvis du gjør dette hver fredag kan jeg ta med gode poenger i mine avdelingsmøter hver uke....så dette er genialt;)
    Gøy å lese var det også...men kanskje gjøre det litt kortere.
    Anne

    SvarSlett
  2. Hei Sten!

    No pain, no gain.
    Spennende lesning og mye man kjenner seg igjen med. Blir gøy å følge med på fredagene hva du skriver.

    Hilsen
    Tommy

    SvarSlett
  3. Sten,
    Dette var godt skrevet. Jeg liker spesielt godt at du relaterer det til to personer vi alle kjenner og som vi vet har lykkes gjennom svært hardt og målrettet arbeid. Ifølge boken "Good to great" kan vi alle bli verdensmestere på vår "800 meter" og for å sitere min gode kollega Tor Morten Myrseth i Peppes,"En god pizzakokk er også en del av eliten gjennom sitt utsøkte arbeid". Jeg gleder meg til å følge denne bloggen hver fredag, Per

    SvarSlett