fredag 26. mars 2010

Nærværsprosenten

Kjære leser.

Fra planen til vår HMS avdeling for dette året ble jeg for første gang i forrige uke obs på begrepet "nærværsprosenten", som i vårt konsern i fjor lå på ca. 95%. Altså 5% sykefravær gir 95% nærvær. Så mye hyggeligere og så mye mere offensivt det er å snakke om å øke nærværsprosenten enn å snakke om å redusere sykefraværsprosenten.
I denne sammenhengen må jeg også tenke på hvilken nærværsprosent jeg oppfattes å ha i min kommunikasjon med kolleger og andre. Er jeg 100% tilstede? Klarer jeg å skyve andre tanker og refleksjoner bort og vie min oppmerksomhet 100% på den andre, så det virkelig føles.
Jeg vet at jeg selv mange ganger har opplevd å samtale med en som delvis har sin oppmerksomhet borte fra meg, blikket går mot en annen og mere spennende samtalepartner. Har du opplevd det? Jeg har lært meg til å gli umerkelig unna slike; de merker det ikke engang.
Forskning omkring fenomenet sykefravær er omfattende. Og fortsatt er det sant og fastslått gjennom forskning at arbeidsglede gir høyt nærvær og fremmøte på arbeidsplassen. Det tåles mange små"vondter", når det venter et gledesfylt samvær ved fremmøte på jobb.
Jeg skal satse på maks opplevd nærværsprosent av mine samtalepartnere fremover, og jeg skal fortsette å la meg inspirere av de mange gyldne øyeblikkene jeg mottar fra gode kolleger hver eneste dag, enten på kontoret eller ute i felten på våre mange serveringsenheter.
Ha en herlig påske dere som får muligheten til feriedager, og en hjertlig takk til alle dere som jobber på våre restauranter landet over og som holder nærværsprosenten høy gjennom påskedagene!

Sten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar