onsdag 2. juni 2010

Den nødvendige samtalen.

Kjære leser.

Jeg blogger midt i uken denne gangen. Siste par dager har vært preget av gode samtaler og inspirerende tanker fra andre. Jeg er av natur "lettantennelig" og det skal ikke mange stikkord til eller nye bilder før jeg tar av. Slik har jeg vært lenge, trolig alltid, og til tider har strømmen av nye ideer fra meg vært direkte plagsomme for omgivelsene- Gode kolleger har hørt på innspill fra meg, og klok av erfaring, ventet med å iverksette gode forslag fra meg før jeg har purret opp og kommet med bedre funderte grunner for å iverksette tiltaket; også motta innspill på slike, som mange ganger så er rolig "begravet" etter klok feedback fra en kollega. Intet av det over har vært samtaler av det vanskelige slaget.

Når jeg bruker "den nødvendige samtalen" som heading og ikke den vanskelige samtalen, som er det vanlige begrepet, skyldes det at det vi tenker på som en vanskelig samtale vi trenger å gjennomføre, og som ligger foran oss, er helt nødvendig. Det viser seg i praksis at slike samtaler ofte ikke er så vanskelige når det kommer til stykke. Det vanskelige er å ta det nødvendige initiativ til å avtale samtalen.

Jeg har i en tidligere blogg snakket om "ingen premie uten smerte". Slik er det med de nødvendige samtaler; de skal bidra til at et vanskelig men helt nødvendig tema tas opp med en annen person, og at den "premie" i denne sammenheng, den nødvendige løsning på problemet, blir resultatet.
Har leserne noen gang opplevet det samme som meg? Over alt for lang tid utsatt en helt nødvendig samtale fordi jeg har syntes det har vært så vanskelig å ta initiativet til den. Det er lett å finne på unnskyldninger for hva det egentlig dreier seg om; å gå utenfor min egen komfort sone. Egen feighet, eller frykt for det ukjente om dere vil, har holdt meg igjen. Jeg er glad for å kunne berette om at jeg er bedre på dette nå, og derfor er blitt mere tydelig som leder og kollega. Og de nødvendige samtaler har vært åpninger for ny vekst både for meg og den andre.

Vi må ta sjanser for å komme viedere i livet, og vi må ta smerte i treningen mot større prestasjoner.

Ha en fin ferd mot helg.

Beste hilsen
Sten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar