onsdag 29. desember 2010

Det er et samfunnsansvar å skape arbeidsglede.

Kjære leser.
Jeg har tillatt meg litt bloggefri i førjulstid, men her kommer en romjulsblogg.
Det handler om glede. Glede er så mye bedre enn fravær av glede. Ikke slik at vi til enhver tid kan eller skal glede oss over noe, men det å kjenne at hver dag kommer til å inneholde arbeidsglede er en god følelse. Det å starte dagen med det fokus at denne dagen blir fin har en tendens til å forsterke seg.
Jeg har tenkt mye på at det å være daglig leder for noe; en bedrift liten eller stor, en avdeling, en forening, en virksomhet hvor man har lederansvar for noen andre, det innebærer også muligheten for å være en "daglig gleder"!

Det er min erfaring at daglig "gledelse" er en aktivitet hvor jeg har på mine vandringer, bokstavelig talt i konorets ganger, eller på besøk i egne avdelinger rundt om i landet, har sett enkeltpersoner og vist at jeg bryr meg om dem. Effekten av dette ble over tid til en kultur der jeg ledet, hvor det å se og anerkjenne hverandre ble endel av en byggende bedriftskultur.

Hvilke vaner er da gode vaner? Det å lære seg andres fornavn og bruke dem er klokt.
Å takke for hjelpen er klokt. Å berømme en god handling eller et godt resultat det samme. Å rose for mot til å si i mot bygger trygghet. Å spørre en barnløs kollega om hvordan bikkja har det, varmer; men da må jeg ha så god kunnskap om kollegaen at jeg vet om det. Rekken er uendelig og full av muligheter. Og det å bli sett og satt pris på varmer. Jeg har i min lange karriere ikke alltid sett behov for å bli forstått og hjulpet. Under mitt lederskap har noen truffet den berømte "veggen". Det er plagsomt å vite at jeg kunne ha hindret det ved å være mere opptatt av den andres vel, undersøkt mere og dypere om den andres behov for bistand. Så har jeg ikke maktet dette, men bederiften har hatt og har fortsatt de mest fantastiske mennesker og kolleger til å bistå i "opprettingen" av "bulken" og tilbake til gleden.

I vårt hektiske arbeidsliv og travle hverdag er det et stort samfunnsansvar for oss ledere å legge til rette for så mye arbeidsglede at trygdebudsjettene ikke belastes med mere sykefravær en det som er godt forklarlig.

La det være en utfordring for oss med slikt ansvar på vei inn i et nytt år.
Vel møtt på nyåret.

Sten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar