fredag 1. oktober 2010

Ytringskultur

Kjære leser.
Jeg ble obs på dette ordet/begrepet i forrige uke i et møte jeg deltok.
Og jeg tenkte på hvilken ytringskultur det er i det konsernet som jeg hadde min siste arbeidsdag i, i går.
Var det preget av trygghet og romslighet? Var det en erfaring hos medarbeiderne at man kunne gi negativ feedback til kolleger og sjefer uten frykt for å miste en god relasjon? Var det vanlig at gode handlinger ble sett, rost og anerkjent? Var det en del av kulturen at de fleste turte å by på seg selv og sine private tanker og erfaringer, suksesser og feilgrep? Fremmet ytringskulturen arbeidsglede? Jeg kan tenke på mange flere sider av en ytringskultur.
Ledelse er kulturutvikling. Det tror jeg med en viss sikkerhet at jeg kan si at det er. Det vil også si at under sjefens ledelse utvikler det seg en ytringskutur som det kan sies om at "slik er det hos oss"!
Jeg tenker at det er viktig at man i bedrifter og i miljøer der vi vanker kan snakke om dette begrepet og diskutere hvordan vi vil ha det.
Jeg er sikker på at det aller viktigste for en god ytringskultur er at den er preget av trygghet og romslighet. At sjefen legger til rette for at det medarbeideren grunner på, har behov for å ytre seg om, alltid er mulig uten negative konsekvenser. Ikke slik at en ytring ikke kan føre meg seg at noen føler seg støtt, utfordret eller for den saks skyld truet, men at ytringen følges opp når den faller med åpenhet, nyskjerrighet og dialog og evnen til å undersøke bakgrunnen for at ytringen kom. Undersøkende adferd kalles det.

Nå er det fredag 1 oktober og jeg sluttet altså som konsernsjef i Umoe Restaurant Group AS i går. Nå er jeg nyskjerrig på livet som senior rådgiver i Umoe AS og på den fortsatte deltakelse i styrer og råd jeg har fått plass i.
Fredagsbloggen har jeg ambisjon om å opprettholde.
Så ønsker jeg av hele mitt hjerte Karen Kvalevåg, min mangeårige gode kollega, gode år som ny konsernsjef fra i dag for flere tusen utrolig gode medarbeidere og for mange attraktive konsepter i markedet.

Herlig helg til mine lesere ønskes!

Sten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar